Tyrimas: kelyje ilgosiomis šviesomis apakinti vairuotojai atsako tuo pačiu | Patarimai | Autoplikis.lt

Atlikta apklausa atskleidė, kad priešais važiuojančių automobilių ilgosiomis šviesomis apakinti vairuotojai dažniausiai pradeda mirksėti ilgosiomis šviesomis, rizikuodami apakinti ir juos. Remiantis Kelių eismo taisyklėmis (KET), mirksėti ilgosiomis šviesomis draudžiama. Apšvietimo sprendimus gaminančios „NARVA“ bendrovės, kuri atnaujino savo prekės ženklą, ir saugaus eismo ekspertai atkreipia dėmesį, kad vairuotojai kelyje akinami ne tik tuomet, kai pamirštama išjungti ilgąsias šviesas, bet ir dėl to, kad žibintai būna nesureguliuoti arba netinkamai sumontuoti bei pataria, kaip saugiai elgtis, susidūrus su akinimu kelyje.

Tyrimų bendrovės atlikta apklausa atskleidė, jog 90 proc. vairuotojų, akinami priešais atvažiuojančių automobilių ilgosiomis šviesomis, pradeda mirksėti ilgosiomis šviesomis. Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovų, tai yra draudžiama ir gali užtraukti administracinę atsakomybę bei piniginę baudą nuo 28 iki 86 eurų. Tyrimo duomenimis, 6 iš 10 vairuotojų, kai yra akinami kitų automobilių ilgosiomis šviesomis, nedaro nieko, o 14 proc. respondentų, pakliuvę į tokią situaciją, naudoja garsinį signalą. Tik 4 iš 10 vairuotojų tokiose situacijose elgiasi pagal taisykles – akinamas vairuotojas privalo įjungti avarinę signalizaciją ir sumažinti greitį, kaip nurodyta KET.

Saugaus eismo ekspertas Vidas Žuraulis teigia, kad net trumpam įjungtos ilgosios šviesos gali sukelti skaudžių padarinių. „Automobilius skiriant vos keliolikos metrų atstumui, ilgieji automobilių žibintai gali sukelti trumpalaikį aklumą. Tai itin pavojinga, kadangi kelyje bet kurio metu gali netikėtai atsirasti kliūtis ar pasirodyti pėstysis. Prasilenkus su spiginančiu į akis automobiliu, akims prie tamsos priprasti reikia dar bent poros sekundžių, tad atsiradusios kliūtys dar kurį laiką gali būti nepastebimos. Susidūrus su akinimu kelyje, nederėtų atsakyti tuo pačiu, nes taip tik sukeliama pavojinga situacija ir priešais esančiam vairuotojui. Kelių eismo taisyklėse rekomenduojama sulėtinti greitį ir įjungti avarinį signalą – tai saugiausia galima reakcija. Taip pat reikėtų vengti žiūrėti tiesiai į akinančius žibintus, rekomenduojama žvilgsnį nukreipti į dešinę kelio dalį ir orientuotis pagal baltą ištisinę liniją ar šaligatvį. Visgi, jei akinimas yra itin stiprus – derėtų visiškai sustoti ir kelionę tęsti tik tuomet, kai su akinančiu vairuotoju visiškai prasilenkiama“, – patarimais dalinosi V. Žuraulis.

Daugiau nei 60 metų visame pasaulyje veikiančio Vokietijos apšvietimo įrangos gamintoją „NARVA“ atstovaujantis Tarekas Hamedas atkreipia dėmesį, kad apakinti gali būti ne tik priešingoje eismo juostoje važiuojantys vairuotojai. „Derėtų nepamiršti, kad ilgųjų šviesų atspindys per galinio vaizdo veidrodėlius, gali būti dar pavojingesnis nei priešakyje esančių vairuotojų. Tokiu atveju, ilgųjų žibintų šviesa akina net keletą minučių“, – teigia T. Hamedas.

„NARVA“ įmonės atstovas teigia, kad žibintai taip pat gali akinti vairuotojus tuomet, kai yra blogai sureguliuoti. Automobilio žibintus derėtų sureguliuoti dažniau nei kartą per metus, tuomet galima būti tikram, kad nebus akinami kiti vairuotojai, o kelias bus saugiai apšviestas. Pasak T. Hamedo, kita ne retai pasitaikanti priežastis, kodėl akinami kiti vairuotojai, – netinkamas šviesos sistemų naudojimas. Kai kurie vairuotojai, siekdami ryškesnio kelio apšvietimo, į hologeninėms lemputėms pritaikytus žibintus montuoja ksenones lemputes. Tai ne tik nelegalu, bet ir pavojinga, kadangi blogai įrengtos ksenoninės žibintų sistemos gali šviesti ryškiau nei ilgieji automobilio žibintai.

Pasak „NARVA“ atstovo, siekiant didesnio saugumo kelyje, nebūtina investuoti gausybės pinigų į naujas automobilio šviesos sistemas – tam egzistuoja paprastesnių alternatyvų. „Norint didesnio ryškumo kelyje nebūtina keisti žibintų sistemų į daug investicijų reikalaujančias ksenonines lemputes. Šiuo metu automobilių dalių rinkoje yra halogeninių lempučių, pasižyminčių dvigubai didesniu ryškumu ar prailgintu gyvavimo laikotarpiu, nei standartiniai halogenai, taip pat, lyginant su ksenoninių žibintų sistemomis, renkantis halogenus galima sutaupyti net iki kelių ar keliolikos kartų“, – pasakojo  T. Hamedas.

Rinkos tyrimų ir apklausų bendrovės „Prime Consulting“ telefonu atliktoje apklausoje dalyvavo 507 respondentų iš penkių didžiųjų Lietuvos miestų. Jos metu atskleista, kad vairuotojai, kurie buvo apakinti ilgosiomis kitų automobilių šviesomis, dažniausiai mirksėdavo ilgosiomis šviesomis (88 proc.), 58 proc. nedarydavo nieko. 44 proc. apklaustųjų teigė, jog įjungdavo avarines šviesas, o 14 proc. – garsinį signalą. Apklausa atlikta 2015 m. gruodį