Ką reikėtų žinoti renkantis alyvą | Patarimai | Autoplikis.lt

Visi rimti alyvų gamintojai atestuoja savo produkciją įvairiose tarptautinėse bei nacionalinėse kokybės institucijose iš kurių labiausiai pripažintos API (American Petroleum Institute) ir ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles).

API variklių alyvų klasifikacija

SAE klasifikacija skirsto variklines ir transmisines automobilių alyvas tik pagal klampumo lygius ir nepateikia jokios informacijos apie kokybę, priedus ar panaudojimą. Alyvos kokybės įvertinimui būtina naudoti kelių etapų laboratorinius ir praktinius tyrimus. Viena iš klasifikacijų, kuri nustato alyvos kokybę atliekant su ja eksperimentus varikliuose yra API klasifikacija. Jų metu gali būti tiriamas cilindrų sienelių, stūmoklinių žiedų, guolių ir dujų paskirstymo mechanizmo išsidėvėjimas ir švara, pridegimų ir nuosėdų susidarymas, paviršiaus pažeidimai ir alyvos rūgštingumo padidėjimas. Būtina pažymėti, kad API klasifikacija nustato tik minimalias pagrindinių reikalavimų alyvai ribas, todėl iš tikrųjų tos pačios API klasės alyvų kokybė gali skirtis.
 

API klasifikacija skirsto variklines alyvas į dvi grupes, žymimas raidėmis: S - alyvos benzininiams varikliams ir C - alyvos dyzeliniams varikliams. Papildoma antroji raidė (pvz. SJ, SL arba CG, CH) nurodo alyvos kokybės klasę. Kuo ji aukštesnė, tuo tolesnė abėcėlės raidė ją žymi. Pvz,: SL klasės alyva pasižymi geresnėmis eksploatacinėmis savybėmis nei SJ. Universalaus panaudojimo alyvos žymimos bendra simbolika, pvz.: SL/CF. Alyvų dyzeliniams varikliams žymėjime naudojami papildomi skaičiai - 2 ar 4 reiškia tinkamumą dvitakčiams arba keturtakčiams varikliams.
 

Benzininiams varikliams:
• SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG ir SH specifikacijos nebenaudojamos;
• SJ - įsigaliojo nuo 1996 m, testų reikalavimai tokie pat kaip ir SH, tačiau alyvos turi didesnį atsparumą garavimui ir mažesnį fosforo kiekį, tinka varikliams iki 2001 metų laidos;
• SL - priimta 2001 m, testų reikalavimai kaip SJ, tačiau griežtesni reikalavimai alyvos sunaudojimui ir pridegimų susidarymui aukštoje temperatūroje, kai kurios iš šių alyvų yra kurą taupančios, tinka varikliams iki 2004 metų laidos;
• SM - įsigaliojo 2004 m., šios alyvos atsparesnės rūgštingumo padidėjimui, pridegimų susidarymui, geriau apsaugo nuo dėvėjimosi, užtikrina lengvą paleidimą žemoje temperatūroje visą savo darbo laiką, kai kurios yra kurą taupančios.
 

Visada galima naudoti aukštesnės kokybės alyvą nei nurodo gamintojas. Suprantama, kad senesniems automobiliams gamintojai negalėjo nurodyti alyvos kokybės reikalavimų, kurie buvo priimti vėliau. Šiuolaikinės aukštesnės kokybės alyvos naudojimas suteiks tik naudos Jūsų automobiliui.

Dyzeliniams varikliams:
• CA, CB, CC, CD, CD-II ir CE nebenaudojamos;
• CF-4 - nuo 1990 m., viršija CE reikalavimus - mažesnės alyvos sąnaudos ir švaresni cilindrai;
• CF-2 - nuo 1994 m., dvitakčiams dyzeliniams varikliams, gali pakeisti CD-II klasės alyvą;
• СF – nuo 1994 m., keičia CD, skirta varikliams naudojantiems kurą su dideliu sieros kiekiu (0,4%). Geriau saugo stūmoklius nuo nuosėdų aukštoje temperatūroje, guolius nuo korozijos. Tinka ir įprastiems, ir dyzeliniams varikliams su turboįpūtimu;
• CG-4 - nuo 1994 m., keičia CD, CE, ir CF-4, skirta dyzeliniams varikliams, kuriems taikomi griežtesni aplinkos taršos reikalavimai;
• CH-4 - nuo 1998 m., keičia CG-4, skirta dyzeliniams varikliams, kuriems taikomi dar griežtesni aplinkos taršos reikalavimai;
• CI-4 - pristatyta 2002 m., keičia CH-4, skirta dyzeliniams varikliams su labai griežtais taršos reikalavimais, ypač tinka varikliams naudojantiems papildomą išmetamųjų dujų deginimo (EGR) sistemą;
• CI-4 PLUS - pristatyta 2004 m., viršyja reikalavimus CI-4 alyvai;
• CJ-4 - įsigaliojo 2006 m., rekomenduojama naudoti patiems naujausiems sunkiai apkrautiems mažos taršos dyzeliniams varikliams, naudojantiems mažo sieringumo kurą, suderinama tiek su dalelių filtrais (DPF), tiek su EGR.
 

Visiems keturtakčiams varikliams galima naudoti aukštesnės kokybės alyvą nei rekomenduoja gamintojas, nes aukštesnės kokybės alyva garantuoja ir geresnę variklio elementų apsaugą. Parenkant alyvą dvitakčiams dyzeliniams varikliams būtina atsižvelgti į gamintojo rekomendacijas.


API alyvų pavarų dėžėms ir pagrindinėms pavaroms klasifikacija

Žymima raidėmis GL ir skaičiumi, kuris parodo naudojimo rekomendacijas.
• GL-1 - alyva yra skirta pavarų dėžėms, veikiančioms mažais slydimo greičiais. Priedais pagerinamas atsparumas oksidacijai, apsauga nuo rūdijimo, stingimo temperatūra.
• GL-4 – alyva yra skirta pavarų dėžėms ir hipoidinėms pagrindinėms pavaroms, veikiančioms dideliais sukimosi greičiais ir mažais sukimo momentais.
• GL-5 – alyva yra skirta pavarų dėžėms bei hipoidinėms pagrindinėms pavaroms, veikiančioms dideliais greičiais su smūginėmis apkrovomis bei mažu sukimo momentu ar mažais greičiais ir dideliu sukimo momentu.
 

Reikia naudoti tik gamintojų rekomenduojamos GL klasės alyvas. Pvz., jei vietoj rekomenduojamos GL-4 alyvos naudosime GL-5, tai bus trikdomas (lėtinamas) sinchronizatorių darbas.
API klasės netinka automatinėms pavarų dėžėms. Reikia atsižvelgti į automatinių pavarų dėžių gamintojų rekomendacijas.

ACEA kokybinė klasifikacija

ACEA kokybinė klasifikacija naudojama nuo 1996 m., o jos naujausioji 2008 m. redakcija skirsto variklines alyvas į tris grupes, žymimas raidžių junginiu : A.../B... - alyvos lengvųjų automobilių benzininiams ir dyzeliniams varikliams, C... – alyvos lengvųjų automobilių benzininiams ir dyzeliniams varikliams, turintiems specifines dujų šalinimo sistemas, E... - alyvos sunkiajam komerciniam transportui. Kiekviena šių grupių skirstoma į kokybinius lygius. Pvz. A1/B1, A3/B3, C2,B3 arba E4, E7. Reikia pastebėti, kad lengvųjų automobilių alyvos pažymėtos junginiu A.../B... ar C... yra universalaus panaudojimo ir yra tinkamos tiek benzininiams, tiek dyzeliniams varikliams, be to ACEA klasifikacijoje ne visada didesnis skaičius rodo aukštesnę alyvos kokybę.
 

Lengviesiems automobiliams su benzininiais ar dyzeliniais varikliais:
A1/B1- lengvos eigos, degalus taupanti alyva;
A2/B2 – nebenaudojama;
A3/B3 - pasižymi geresniu atsparumu oksidacijai ir plėvelės patvarumu;
A3/B4 – pasižymi geresniu atsparumu oksidacijai ir plėvelės patvarumu, moderniems dyzeliniams varikliams su tiesioginiu kuro įpurškimu;
A5/B5 - - lengvos eigos, degalus taupanti alyva, pasižymi geresniu atsparumu oksidacijai ir plėvelės patvarumu.
 

Lengviesiems automobiliams su benzininiais ar dyzeliniais mažos taršos varikliais, turintiems specifines dujų šalinimo sistemas (DPF ir TWC), todėl sudėtyje yra ribojamas sieros, pelenų ir fosforo kiekis:
C1 - lengvaeigė, degalus taupanti alyva su griežčiau ribojama chemine sudėtimi;
C2 – lengvaeigė, degalus taupanti alyva;
C3 - pasižymi geresniu plėvelės patvarumu;
C4 – pasižymi geresniu plėvelės patvarumu, griežčiau ribojama cheminė sudėtis.
 

Komerciniams automobiliams (sunkusis transportas):
E1 (iki 2002), E2 (iki 2008), E3 ir E5 (iki 2004) – jau nebenaudojamos.
E4 – stabilios alyvos, puikiai išlaikančios stūmoklių švarą, atsparumą dilimui, suodžiams ir tepimo stabilumui. Šios alyvos yra rekomenduojamos varikliams, atitinkantiems Euro 1/2/3/4 emisijos reikalavimus ir dirbantiems labai sunkiose darbo sąlygose, taip pat patiems ilgiausiems intervalams (~90.000-150.000km) tarp alyvos keitimų. Alyvos tinka varikliams be DPF, kai kuriems su EGR, kai kuriems su SCR NOx sistemomis.;
E6 - patvari, ilgiausius keitimo intervalus užtikrinanti alyva (~90.000-150.000km) su griežtai ribojama chemine sudėtimi, suderinama su DPF, EGR ir kitomis dujų šalinimo sistemoms, mažo sieringumo kuru;
E7 keičia E5. Stabili alyva, efektyviai išlaiko stūmoklių švarą ir apsaugo nuo cilindrų poliravimo. Ji puikiai apsaugo nuo dilimo ir nuosėdų susidarymo turbinoje, neutralizuoja suodžius ir išlaiko tepimo stabilumą. Ši alyva yra rekomenduojama varikliams, atitinkantiems Euro 1/2/3/4 emisijos reikalavimus ir dirbantiems labai sunkiose darbo sąlygose, taip pat prailgintiems intervalams tarp alyvos keitimų. Alyva tinka daugumai variklių su EGR ir su SCR NOx sistemomis, tačiau netinka turintiems DPF;
E9 - patvari, ilgus keitimo intervalus užtikrinanti alyva su griežtai ribojama chemine sudėtimi, suderinama su DPF, EGR ir kitomis dujų šalinimo sistemoms, mažo sieringumo kuru

Mūsų variklio tepalo - alyvos asortimentą galite rasi čia: http://autoplikis.lt/prekes/kategorija/42-alyva-auto/336-alyva-auto-varikliui